Myśląc „dieta” często myślimy o kosztach, które się z tym wiążą. Okazuje się, że zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie. Częściej to brak konsekwencji jest większą przeszkodą w utrzymaniu wagi niż koszty ponoszone na dietetyczne potrawy. Jak wytrwać w diecie? Rozmawiamy o tym z Anetą Falczyńską, dietetyczką zaangażowaną w program „W zdrowym ciele zdrowy duch” – program metaboliczny dla mieszkańców AKO.

Na zdjęciu widać kuchnię w chwili przygotowaniu potrawy
fot. pixabay.com

Czy zdrowa dieta musi być droga? Wiele osób, które nie chcą zmienić nawyków żywieniowych mówią o tym, że ich po prostu na to nie stać. Proszę podać kilka przykładów produktów czy diet, które są praktycznie na każdą kieszeń.

AF: Wiele razy słyszę w swoim gabinecie, że pacjent obawia się czy będzie go stać na zdrową żywność. Otóż prowadzenie zdrowego ożywiania nie musi być i nie jest drogie. Sklepy które powstają przy naszych domach jak najbardziej sprawdzą się podczas zakupów. Wszystko jest kwestią po który produkt sięgniemy. A podczas zdrowego odżywiania staramy się sięgać po produkty nie przetworzone. Musimy umieć odróżnić dobre jedzenie od złego, czyli zdrową żywność od wysoko przetworzonej i powodującej tycie. Przede wszystkim, musimy zapoznać się z pojęciem „prawdziwego” jedzenia, czyli naturalnego, takiego, które samodzielnie przyrządzasz z poszczególnych składników. Na przykład prawdziwa zupa to nie zupka z proszku czy słoika, tylko warzywa ugotowane z dodatkiem mięsa, dobrego tłuszczu i kaszy. Prawdziwe jedzenie to pożywienie jak najmniej przetworzone. Mamy wtedy gwarancję, że zawiera dużo wartościowych składników i jest odżywcze. Odżywia organizm, a nie tylko zapycha Ci brzuch. Przykładam zamiany przetworzonej żywności na prawdziwe jedzenie jest np. kupienie grahamki lub pieczywa razowego zamiast białego pieczywa czy kajzerki. Taka zamiana sprawi, że zaczniemy najadać się mniejszą porcją pieczywa, gdyż jest ono bogate w sycący błonnik i węglowodany złożone, które są długo trawione i dają energię na cały dzień. Dodatkowo wspierają przemianę materii.

Jeśli chcemy przejść na dietę, zmienić swoje nawyki żywieniowe, od czego zacząć?

AF:  ŻEBY SCHUDNĄĆ TRZEBA ZACZĄĆ JEŚĆ. Koniec kropka. Żeby organizm prawidłowo funkcjonował a my żebyśmy mieli energię, siłę i nie nosili zbędnych kilogramów TRZEBA JEŚĆ. I to naprawdę nie mało. Przede wszystkim trzeba regularnie spożywać posiłki a pomiędzy nimi nie podjadać. Oczywiście nie uda mi się nie podjadać jeśli posiłek który zjadłam nie będzie odpowiednio zbilansowany. Ponieważ zwyczajnie będę głodna i ręka sama będzie sięgać  po coś cokowiek. Ale zaczynając od początku.  Wielu z nas wychodzi z domu bez śniadań a one są naprawdę bardzo ważne ponieważ to ono daje naszemu organizmowi napęd i gwarantuje dostawę energii, by od rana nie jechał na samych „oparach paliwa”. Glukoza czyli cukier który dostarczamy wraz z dobrze zbilansowanym śniadaniem gwarantuje sprawne myślenie, koncentrację i zapobiega napadom głodu, szczególnie na słodycze! Naprawdę warto zjeść śniadanie. Pozostałe posiłki wcale nie są mniej ważne. Obiad to drugi po śniadaniu posiłek, który ma dać nam sporą dawkę energii, pozwalającą przetrwać do wieczora. Powinien składać się z jednego, ale wartościowego dania, zawierającego źródło białka, węglowodany oraz witaminy z owoców i warzyw. Kolacja powinna być lekka i łatwo strawna. Jest stare porzekadło – śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Trzymając się tego porzekadła jestem pewna że otyłość nie będzie nam grozić.

Czy zmianę w żywieniu możemy wprowadzać sami czy musimy tutaj polegać na wsparciu specjalistów?

AF: Bardzo często do gabinetu przychodzą osoby które mówią od samych drzwi – „Jestem weteranem odchudzania. Przetestowałem na sobie wszystkie diety ogólne dostępne. Na mój organizm już NIC nie działa”. I to wtedy najczęściej trafiamy do specjalisty, kiedy już wszelkie nowości w dziedzinie odchudzania zawiodły nas.
Czasem potrzebujemy żeby ktoś za nas zmierzył się z liczeniem kalorii, innym razem potrzebujemy poukładanie tej całej ogólnodostępnej wiedzy na temat odchudzania ale najczęściej potrzebujemy osoby która będzie nas w pewnym sensie pilnować. Zaczynając stosować się do prostych konkretnie określonych zasad zaczynamy czuć że jednak nasz organizm bardzo chętnie z nami współpracuje. Lepiej się czujemy, mamy więcej energii, mamy większą chęć do życie. Mówić potocznie zaczynam nam się chcieć. A przede wszystkim gubimy zbędne kilogramy. Zawsze należy  zwrócić do specjalisty i otrzymać profesjonalną pomoc. Jeżeli czujemy żę nosimy kilka zbędnych kilogramów – skorzystajmy z pomocy doświadczonego dietetyka, który dopasuje dietę specjalnie dla nas, dzięki czemu nie narazimy na szwank swojego zdrowia, stosując nieodpowiednie, często szkodliwe diety. Jeśli dietetyk zasugeruje, że Twoja waga jest odpowiednia lub zbyt nawet niska, a Ty nadal będziesz czuła, że jest inaczej, możesz skorzystać z pomocy osoby, która specjalizuje się w problematyce zaburzeń odżywiania. Dzięki kompleksowemu leczeniu, psychoterapii, zbilansowanej diecie, zmianie nawyków żywieniowych i uzyskaniu informacji o prawidłowych zachowaniach odzyskasz radość życia.

Czy liczenie kalorii wystarczy? Niezależnie od tego co zjemy, byle bilans kaloryczny był spadkowy?

AF: To kalorie są odpowiedzialne za to że chudnę lub tyję. Produkty nie przetworzone sprawiają że mamy energię życiową, lepiej i lżej się czujemy. Jeśli połączmy te dwie rzeczy czyli zjemy mniej kalorii w ciągu doby niż nasz organizm potrzebuje ale zjemy je w postaci żywności nie przetworzonej to wtedy mamy wszystko to o co nam chodzi czyli jestem coraz szczuplejsza a jednocześnie jestem syta i najedzona ponieważ żywność nie przetworzona to znacznie większa porcja na talerzu. Nie trzeba skrupulatnie ważyć składników potraw. Ale trzeba pamiętać że kaloria kalorii nierówna. Tyle samo kalorii ma drożdżówka co kanapka z razowego chleba z pieczonym indykiem i warzywami, jednak ta pierwsza Cię utuczy, a druga da energię na cały dzień i usprawni metabolizm. Jeśli w przepisie będzie „garść liści rukoli”, to znaczy, żeby wziąć liście w garść – czy będzie ich trochę więcej, czy mniej, to nie ma znaczenia.  

Czy  można się odchudzić tylko dietą? Czy najlepsze efekty osiągamy łącząc dietę ze sportem?

AF: Tak jak wcześniej mówiłam – zjadanie mniejszej ilości kalorii w ciągu doby niż przewiduje to nasza CPM (całkowita przemiana materii) jest rzeczą nadrzędną. Stopniowe, regularne  i przemyślane ćwiczenia powinny stać się idealnym dopełnieniem diety i regeneracji, przyczyniając się do zdrowego stylu życia. Organizm nie jest przystosowany do działania na zasadzie „im więcej, tym lepiej”. Często bywa tak, że zbyt duże natężenie sportu prowadzi do przetrenowania, kontuzji, a w efekcie do zniechęcenia, odwrócenia się od sportu  i porzucenia celu. Nie tego chcemy, dlatego bardziej stawiajmy na harmonijny rozwój fizyczny i psychiczny oraz zadowolenie z wykonanej przez siebie pracy.

Jakie najczęściej błędy popełniają osoby, które są na diecie?


AF:  Najczęściej? Głodówka mnie odchudzi.  Nawet jeśli po kilku dniach niejedzenia stracimy parę kilogramów (głównie wody), organizm spowolni przemianę materii o 30% i nie9będzie trawił tłuszczu, tylko go oszczędzał, a strawi mięśnie. Dlatego po zakończeniu głodówki kilogramy wrócą błyskawicznie.  Organizmu nie da się oszukać. Głodówka może doprowadzić do utraty zdrowia i urody. Najczęściej tyją te osoby które są wiecznie na różnych dietach cud! Po każdym takim szybkim spadku wagi organizm gromadzi zapasy na wypadek następnego odchudzania. Czasem wystarczy naprawić błędy żywieniowe, by zrzucanie wagi stało się łatwiejsze. A głodówka to naprawdę jeden z najgorszych pomysłów na odchudzanie.

Czy w diecie pomagają tzw. spalacze tłuszczu? A może są takie w postaci naturalnych produktów roślinnych?

AF:  Nie ma takiego środka na odchudzanie, który sam z siebie spowodowałby spadek wagi bo gdyby taki środek istniał, dzisiaj świat nie walczyłby z otyłością. Ludzie daliby każde pieniądze za posiadanie „cudownego specyfiku” a producenci nie nadążaliby z produkcją. Oczywiście na rynku, a szczególnie w internecie można kupić  „specyfiki na odchudzanie”, które według opinii producenta gwarantują szybkie i łatwe efekty, ale niestety to zwykłe oszustwa. Niestety niektóre tych środki mogą  być toksyczne w skutek czego narazimy swoje zdrowie na jeszcze większe niebezpieczeństwo.  Z drugiej strony pewne produkty, zwykle ziołowe, rzeczywiście wspomagają proces odchudzania. Należy do nich pokrzywa. Na przykład w postaci herbatki do zaparzania. Regularne picie naparu wspomaga usuwanie wody oraz wzmacnia włosy i paznokcie. Inną opcją jest herbatka z morwy białej, szczególnie jeśli lubimy słodycze. Dobrym sposobem na zachcianki w postaci słodyczy jest także picie wody z dodatkiem magnezu musującego z witaminą B6. Nie polecam na ziół przeczyszczających. Mogą one doprowadzić do odwodnienia a nie pozbycia się tłuszczu oraz spowodować bardzo bolesne skurcze jelit, a co za tym idzie, bóle brzucha.

A co po diecie? Jak zachować wagę i dobre nawyki żywieniowe po kuracji odchudzającej?

AF:  Żeby nie zmarnować osiągnięć, trzeba po prostu kontynuować zdrowe odżywianie! Nie chodzi o to, żeby już nigdy nie zjeść ze znajomymi pizzy czy nie pójść do kawiarni na dobre ciastko. Rzecz raczej w tym, aby na co dzień nie jeść byle czego, nie zapychać się fast foodami  czy np. nie pić napojów gazowanych – tylko wybierać lepsze produkty. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, kiedy w supermarket jest wszystko. Żeby znaleźć zdrowy jogurt, trzeba przejrzeć pięć rodzajów. Dotyczy to prawie wszystkich artykułów. Kiedy zgubimy zbędne kilogramy, możemy spokojnie wrócić do większej ilości kasz, ziemniaków, ryżu, makaronu czy mąki. Aby jednak uniknąć pułapki powrotu do starych przyzwyczajeń, wybieraj makaron razowy, ryż brązowy lub czerwony i grube kasze oraz mąki pełnoziarniste.  Dzięki temu w żołądku wszystko będzie się szybciej i łatwiej trawiło. Metabolizm będzie działał na najwyższych obrotach.!